Prof Christo Viljoen se terugblik op TNT en die teenspanning.

Artikel verskaf deur Anette

Teenspanning is deur my as redakteur geskryf en deur my en my vrou in ons woonstel in Acacia gedupliseer op ‘n Gestetner afrolmasjien; dit was heerlike werk. Die naam “Teenspanning” het baie woorde gespreek…..

hqdefault

TNT het tot stand gekom nadat die Pretoria tak van die SARL as redelik Afrikaans onvriendelik deur baie lede ervaar was. TNT was van die begin af onbeskaamd Afrikaans en was gekenmerk deur gesellige byeenkomste met gereelde bring-en-braai braaivleisbyeenkomste op ‘n Saterdag by die Fonteine. Ek onthou nog die tuisgemaakte braaivleissous genaamd Mompoer wat jare lank ‘n gunsteling in ons gesin was, selfs nadat ons Pretoria verlaat en Stellenbosch toe getrek het. (Vandag het Jimmy se sous oorgeneem, helaas!)

‘n Klubprojek was ‘n enkelbuis 2-meter sender-ontvanger, wat baanbrekerswerk vir daardie tyd was. Die klublede is ingespan om kommunikasie daarmee te verskaf by enkele motorwedrenbyeenkomste, wat ons in staat gestel het om gratis toegang by die Kyalami renbaan te kry, en voorste sitplekke in te neem – alles om rondom die renbaan te rapporteer oor die stand van die wedren. Vanweë die dinamika en meelewendheid van die klub het vele nie-Afrikaanssprekende lede van Tak Pretoria by TNT ingeskakel.
Ekself het as radio-amateur gekwalifiseer terwyl ek student op Stellenbosch was, en my ZS1HC roepsein ontvang het op my 18de verjaardag (destyds die minimum-ouderdom om te kwalifieer vir ‘n uitsaailisensie, wat die Morse-kode toets teen 12 wpm vereis het!)  Ek is dus vanjaar reeds 61 jaar lank ‘n radio amateur.

maxresdefault.jpgDie eeste jaar mag jy net in Morse-kode uitgesaai het. Ek en twee ander Stellenbosch studente en mede radio-amateurs, Vide le Grange en Hennie Aucamp, het Sondagmiddae op die 90 meter band om die beurt “musikale frekwensies” (“MF’s”) (musiekopnames op 33 opm plate) uitgesaai as “musikale versoekprogam” vir die asters in die vrouekoshuise. Elkeen mog net vir 3 minute ‘n MF uitsaai, en dan nie weer binne 5 minute nie, maar deur beurte te maak kon ons ‘n deurlopende program op die lug hou……

Na my studies is ek oorsee en het ek my tuisadres dié van my ouerhuis in Graaff-Reinet gemaak, en is my roepsein na ZS2HC verander. Na my terugkeer van oorsee het ek as ingenieur gewerk by die Derdepoort radiostasie, en is ek aanvanklik die roepsein ZS6HC toegeken.

Derdepoort radio receive station, 1950's
Derdepoort Radio Stasie

Toe ek op die lug gaan, kom ek agter daar is ‘n ander radio-amateur wat ook as ZS6HC uitgesaai het. Navraag by die poskantoor het getoon dat hulle per ongeluk dieselfde roepsein aan twee verskillende amateurs toegeken het; my roepsein is toe verander na ZS6HV.

As student op Stellenbosch het ek dikwels besoek afgelê by oom Outie Lategan, ‘n radio-amateur baanbreker met die roepsein ZS1O (wys hoe vroeg hy reeds sy lisensie ontvang het!). Oom Outie het daagliks met morse-kode oor die wêreld heen met ander amateurs gesels, en was gladnie gelukkig daarmee om spraak te gebruik nie.

Vriendelike groete

Christo Viljoen ZS1HC (voorheen ZS2HC, ZS6HV)

